Nemocná slinivka u psa a kočky

porada-slinivka

Slinivka břišní neboli pankreas nebyla dlouho považována za tak důležitý orgán, jakým ve skutečnosti je. Její role je nenahraditelná a pokud přestane správně fungovat, její léčba není úplně jednoduchá.

Úkolem slinivky je produkce trávicích šťáv s mnoha enzymy, které mají na starost správné trávení bílkovin, tuků i cukrů přijatých v krmivu. Druhou neméně důležitou úlohou je tvorba hormonů, především inzulínu, jehož nedostatek vede ke vzniku cukrovky.

V některých případech je příčinou vzniku onemocnění slinivky genetická výbava zvířete, ale častěji pak nevhodné krmivo či obezita, která může potížím značně přispět. Vlastní příčinu zánětu slinivky stále neznáme, ale velký vliv má prokazatelně vysoký přísun tuků, případně bílkovin. Dopřát pejskovi kus masa z grilu může být myšleno dobře, ale jak známo každý dobrý skutek je po zásluze potrestán. Kvalitní a vyvážená strava je nejlepší prevencí u širokého spektra nemocí, pankreatitidu nevyjímaje.

Jaké jsou příznaky nemoci slinivky? Nejčastěji nastupují prakticky bez varování a projevují se vysokou bolestivostí břicha, apatií, urputným zvracením, či krvavým průjmem. Nastoupit může i horečka v důsledku vzniku akutního zánětu. Všechny toto příznaky říkají rychle na veterinu.

Dostal se váš pejsek nebo kočka do stavu, kdy si nedovede sám vytvořit dostatek trávicích enzymů? Trpí nemocí EPI - exokrinní pankreatická insuficience? Tuto dysfunkci lze efektivně pomoci řešit podáváním doplňků s obsahem amylázy, lipázy a proteázy. Vynikající zkušenosti máme s produktem Amyladol, který všechny tyto enzymy obsahuje. Samozřejmostí je kombinace s vhodnou, příp. dietní stravou, založenou na vysoké stravitelnosti, kvalitním zdroji živočišných bílkovin a absenci balastních látek (rostlinné proteiny, vysoký podíl vlákniny apod.). Podávání trávicích enzymů v každém případě konzultujte s vaším veterinářem, který zná zdravotní stav vašeho mazlíčka nejlépe.