Příčiny vzniku struvitů u koček

poradna-struvity

Močové kameny neboli struvity jsou velmi častým problémem, se kterým se kočky potýkají. Jedná se o usazeniny minerálů v oblasti močových cest, které vznikají v zásadité moči (pH 6,5+). Pokud se jich nahromadí větší množství mohou “zacpat” odtok z močového měchýře, což může vést ke vzniku akutního zánětu. Kočička pak nemůže močit, přičemž samotné močení je doprovázeno bolestivostí a krvácením. V této fázi se cesta do veterinární ordinace nesmí odkládat.

Jak se stane, že se moč stane zásaditou? Ideální pH moči koček je 6,2 - 6,5. Dostatek vody pomáhá moč ředit a tím pádem udržovat správné pH. Pokud tedy kočka málo pije a zároveň přijímá pouze suchou stravu, kde se maso nahrazuje bílkovinami ze soji, obilovin a navíc s obsahem soli , má nakročeno ke vzniku struvitů.

Léčba struvitů se odvíjí od aktuálního stavu. Kamínky a usazeniny je potřeba rozpustit pomocí speciálního krmiva či výživových doplňků obsahující také látky na okyselení moči. Pokud se v moči objeví krev, pacient dostává také antibiotika na léčbu zánětu. Dále je potřeba zajistit zvýšený příjem tekutin, což lze podpořit např. podáváním masového vývaru, samozřejmě bez soli a koření. Některé kočky lépe pijí z fontánky, kde voda proudí, než ze stojaté vody v misce.

Prevencí je tedy podávání opravdu kvalitního kočičího krmiva, nejlépe v mokré podobě, tj. konzervy, kapsičky, než jen suché granule. Zároveň je dobré sledovat, zdali vaše kočka dostatečně pije. To vidíte v jejím záchůdku, kde lze případně i ověřit aktuální pH moči (lakmusové papírky koupíte v každé lékárně). To vše jsou investice, které se zcela jistě vyplatí.